پتروشیمی سود‌آورترین فعالیت اقتصادی در کشور است که به‌دلیل ضرورت سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی تا‌به‌حال توسعه همه‌جانبه آن تحقق نیافته است.

با توجه به توسعه خصوصی‌سازی‌ در کشور به‌ویژه در ‌این بخش انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های پایین‌دستی در این بخش و حضور بیشتر بخش خصوصی کشور در بازارهای بین‌المللی محقق شود. در ‌این زمینه با منصور معظمی مدیرعامل شرکت سر‌مایه‌گذاری پتروشیمی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی چه میزان در صنعت پتروشیمی کشور سهم دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی شاید نخستین تجربه خصوصی‌سازی در کشور است. این شرکت در سال 71 با هدف توسعه صنعت پتروشیمی در بخش غیردولتی تشکیل شد.

سهام عمده‌اش به سازمان تامین اجتماعی و شرکت ملی پتروشیمی تعلق دارد و بقیه به سهامداران خرد فروخته شده است. ابتدا با واگذاری برخی واحدها به‌صورت پیمانکاری مدیریتی به این شرکت واگذار شد.

این شرکت به‌تدریج وارد بورس شد و به نخستین تجربه خصوصی‌سازی‌ در صنعت نفت تبدیل شده است. با‌توجه به‌اینکه امسال 35 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی خواهیم داشت، سهم این شرکت در این میزان اندک است. براساس برنامه‌ها در 4 سال آینده تا 10‌درصد متانول کشور را تولید خواهیم کرد.

  • آیا در بازار‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری و فعالیت دارید؟

یک شرکت بازرگانی داریم که خرید و فروش محصولات پتروشیمی را انجام می‌دهد. تلاش کردیم فعال‌تر ‌شود و سال آینده حجم بیشتری از بازار خریدو‌فروش محصولاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود را به دست آورد.

البته همه تلاش ما کسب سهم مناسبی از تولید محصولات پتروشیمی در کشور‌ است و کمتر در فعالیت‌های دیگر وارد ‌خواهیم شد. شرکت‌های غیرمرتبط را نیز که تاکنون در شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایجاد شده است، واگذار می‌کنیم.

برخی واگذار ‌شده و برخی نیز در حال مذاکره برای نهایی کردن فروش هستند. درآمد حاصل از این واگذاری‌ها نیز در تولید پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌شود. از آن جمله یک واحد بزرگ متانول به ظرفیت یک میلیون و 650 هزار تنی در عسلویه است.

این شرکت در پتروشیمی مهر هم که در بهمن‌ سال‌جاری افتتاح می‌شود 20درصد سهم دارد. یک سهم 20 درصدی نیز در یک شرکت پتروشیمی در فیلیپین داریم. سهام آن را شرکت ملی پتروشیمی خریداری کرده و بخشی را به ما واگذار ‌کرده است.

کل این سهم را حدود 100 میلیون دلار خریداری کردیم و امروز بیش از 5/1تا 2 برابر ارزش دارد.

  • سرمایه‌گذاری خارجی شما فقط در پتروشیمی فیلیپین است. آیا بهتر نیست در بازار‌های خارجی بیشتر فعال شوید؟

ما در همه بازارها باید فعال باشیم؛ یک شرکت سرمایه‌گذار همین‌گونه باید عمل کند. امروز بازار داخل خیلی جذاب‌تر و سود‌آورتر است. ما البته به سرمایه‌گذاری خارجی هم چشم بسته‌ایم.

این سرمایه‌گذاری خارجی بی‌شک اهمیت دارد چون مدیریت و فناوری ما را بهبود می‌بخشد. شرکت ملی پتروشیمی حمایت خوبی از ما می‌کند و ما امیدواریم که فعال شویم؛ هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی.

سال 1384 که شرکت ملی پتروشیمی در مزایده خرید شرکت بازل سوئیس شرکت کرد، برنده شد و قرار ‌بود این شرکت را خریداری کند ولی به‌دلیل برخی فشارها عملی نشد.

سرمایه‌گذاری بین‌المللی اهمیت دارد و ما از آن آگا‌هیم. در میان کشورهای عضو اوپک ما کمترین سرمایه‌گذاری خارجی را داریم و متأسفانه از آن غفلت کرده‌ایم.

کد خبر 61490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز